Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2011

Ο διάλογος για τα βιοκαύσιμα διχάζει τις Βρυξέλλες

Τα πλεονεκτήματα εκπομπής άνθρακα των βιοκαυσίμων όπως και η βιοενέργεια αμφισβητούνται συνεχώς
προηγούμενο1 από 1επόμενο
Διαφημίσεις GoogleΜηχανήματα ΒιοντίζελΑυτόματα μηχανήματα μετατροπής λαδιού σε βιοντίζελwww.oilconvert.com
Διαμάχη έχει ξεσπάσει στο ακαδημαϊκό προσωπικό του Princeton, η έρευνα του οποίου χρησιμοποιήθηκε από 19 Ευρωπαίους επιστήμονες, οι οποίοι ισχυρίστηκαν ότι η πολιτική βιοκαυσίμων της ΕΕ βασίζεται σε ένα «σοβαρό λογιστικό σφάλμα» και πρέπει να αλλάξει.

Ο Tim Searchinger, υπότροφος ερευνητής και λέκτορας στο Princeton δήλωσε ότι οι κατηγορίες περί ανεπαρκούς ερευνητικής εργασίας από την εκπρόσωπο του επιτρόπου ενέργειας, Marlene Holzner , ήταν κατηγορηματικά «αβάσιμες».

Ο Robbie Blake, εκπρόσωπος της οργάνωσης «Φίλοι της Γης», αρμόδιος για τα βιοκαύσιμα, πρόσθεσε ότι η Holzner «δεν είναι γνωστή για την αξιοπιστία της σε αυτό το θέμα,» φανερώνοντας έτσι τις συχνές προσωπικές διαφωνίες που εγείρονται στο «θερμοκήπιο» των Βρυξελλών.

«Το ζήτημα δεν είναι παρά απλά μαθηματικά,» τόνισε ο Searchinger. Η διαμάχη ξέσπασε μετά τη διαρροή των απόψεων της επιστημονικής επιτροπής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (EEA), την περασμένη εβδομάδα.

Η έκθεση αποδυναμώνει την επίσημη θέση της ΕΕ ότι τα βιοκαύσιμα είναι επωφελή για το περιβάλλον, ενώ κάνει λόγο για λογιστικό σφάλμα με «έντονες» πολιτικές συνέπειες.

Η ΕΕ αναφέρει ότι ο άνθρακας που απορροφήθηκε από τα ενεργειακά φυτά ενώ αυτά αναπτύσσονταν, απελευθερώνει εκπομπές CO2 ενόσω καίγονται.

«Το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται με την καύση των βιοκαυσίμων εκτιμάται ότι είναι ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, καθώς ο άνθρακας απορροφούνταν από την ατμόσφαιρα όταν η βιομάζα αναπτύχθηκε. Επομένως δεν προσθέτει άνθρακα στην ατμόσφαιρα, καθώς αυτός ο άνθρακας είναι τμήμα του ήδη υπάρχοντος κύκλου άνθρακα,» πληροφορήθηκε η EurActiv από αξιωματούχο της ΕΕ.

Όμως η ομάδα 19 επιστημόνων από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος αποφάνθηκε ότι – σε συμφωνία με τους ισχυρισμούς του Searchinger – αυτό παραμερίζει το γεγονός ότι άλλα φυτά που απορροφούν άνθρακα μπορούν να έχουν μεγαλώσει σε περιοχή με βιοκαύσιμα, εάν το έδαφος είναι εύφορο, με αποτέλεσμα οποιαδήποτε άλλη απορρόφηση άνθρακα από τα βιοκαύσιμα να υπολογίζεται διπλά».

«Αυτό το οποίο εξέρχεται από τον σωλήνα εξάτμισης του αυτοκινήτου είναι πραγματικό διοξείδιο του άνθρακα, είτε καίγονται βιοκαύσιμα είτε diesel,» υπογράμμισε ο Searchinger. «Επωφελείσαι μεν από την ανάπτυξη των φυτών, αλλά στη γη φυτρώνουν φυτά ούτως ‘η άλλως, είτε τα χρησιμοποιείς για βιοκαύσιμα είτε όχι.»

Στις 14 Σεπτεμβρίου η Holzner δήλωσε στη New York Times ότι τα συμπεράσματα του Searchinger «καταρρίφθηκαν από άλλους φορείς» και ότι η γνώμη του «δε φαίνεται να είναι μια πραγματικά καλή συνεισφορά» στον διάλογο για τα βιοκαύσιμα.

Κατόπιν εξήγησε στη EurActiv ότι η άποψη του Searchinger επικρίθηκε από έκθεση που συνέταξε η Econometrica επειδή δε συνέκρινε τις εκπομπές CO2 από τα βιοκαύσιμα με τις αντίστοιχες της βενζίνης.

«Αυτό είναι το σημαντικότερο αποτέλεσμα για εμάς, καθώς οι άνθρωποι δε θα κρατούν τα αυτοκίνητά τους ακινητοποιημένα ακόμη και αν τους δώσουμε τέτοιες οδηγίες,» δήλωσε. «Εάν χρησιμοποιείς βιοκαύσιμα εξοικονομείς πολύ περισσότερο CO2 σε σύγκριση με τη βενζίνη. Κατηγορήθηκε λοιπόν ο Searchinger επειδή δεν έλαβε υπόψη του αυτή τη σύγκριση. «

Παρόλα αυτά σε συνάντησή του με τη EurActiv ο Searchinger εξεπλάγην με την παρέμβαση της Holzner, η οποία, όπως ισχυρίστηκε, διέφερε από τις αντίστοιχες των άλλων αξιωματούχων της ΓΔ Ενέργειας.

«Αυτό δεν είναι αλήθεια,» απάντησε. «Ο κύριος σκοπός της ανάλυσής μου ήταν να υπογραμμίσω αυτή τη σύγκριση – με κάθε λεπτομέρεια. Εάν τα βιοκαύσιμα δημιουργούν τις ίδιες ή περισσότερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου με αυτές της βενζίνης, τότε το συμπέρασμα είναι ένα: ότι τα βιοκαύσιμα δε μειώνουν τις εκπομπές αερίων αλλά ίσως τις αυξάνουν κιόλας.»

Πρόσφατες εκθέσεις από το Κοινό Ερευνητικό Κέντρο (JRC) της ΕΕ και το Διεθνές Ερευνητικό Ινστιτούτο για την Πολιτική Τροφίμων (IFPRI) συμπέραναν επίσης ότι τα βιοκαύσιμα μπορεί να αυξήσουν την παραγωγή CO2, τόνισε. «Τα αληθοφανή σενάρια βρίσκονται μεταξύ αυτών που κάνουν λόγο για μικρά πλεονεκτήματα από την καλλιέργεια ενεργειακών φυτών σε σχέση με τη βενζίνη, μέχρι αυτών που υποστηρίζουν ότι αυξάνουν κατά πολύ τις εκπομπές αερίων,» πρόσθεσε.

Πρόσφατη έρευνα για τα βιοκαύσιμα της ΕΕ από το IFPRI έδειξε ότι η βιοαιθανόλη έχει μικρότερο αντίκτυπο iLUC (indirect land Use Change) από αυτό της βιο-diesel.

«Εάν στ’ αλήθεια θέλεις φιλικά προς το περιβάλλον βιοκαύσιμα θα πρέπει να μετακινήσεις τις σοδειές βιοενέργειας μακριά από τις πρώιμες αγροτικές περιοχές σε αχρησιμοποίητα υποβαθμισμένα εδάφη που δεν είναι τόσο εύφορα, ενημέρωσε τη EurEactiv ο Nusa Urbancic, εκπρόσωπος της περιβαλλοντικής ομάδας «Μετακίνηση και Περιβάλλον».

Σύμφωνα με τον Lars Hansen, πρόεδρο της βιομηχανίας «Novozymes», το κλειδί στην υπόθεση είναι να διαπιστωθεί εάν τα βιοκαύσιμα εκπέμπουν λιγότερο CO2 από τη βενζίνη.» Υποθέτοντας ότι τα ζητήματα χρήσης γης συνυπολογίζονται, «τότε γίνεται ξεκάθαρο ότι όντως οι εκπομπές είναι λιγότερες.»

Τέτοια διαπιστευτήρια δεν αναμένεται να σταματήσουν την αυξανόμενη ανησυχία για τα βιοκαύσιμα.

«Η βιομηχανία μπορεί να αρνηθεί οτιδήποτε επιθυμεί, αλλά η φράση κλειδί είναι «υποθέτοντας ότι τα ζητήματα χρήσης γης συνυπολογίζονται,» δήλωσε ο Searchinger . Το πρόβλημα είναι ότι προς το παρόν δε λαμβάνουμε υπόψη τη χρήση γης καθόλου.»

Απόψεις
Ο Robbie Blake, εκπρόσωπος βιοκαυσίμων της οργάνωσης «Φίλοι της Γης», ανέφερε στη EurActiv ότι: «Όλες οι επιστημονικές εκθέσεις δείχνουν ότι τα πλεονεκτήματα εκπομπής άνθρακα των βιοκαυσίμων όπως και η βιοενέργεια αμφισβητούνται συνεχώς. Μου φαίνεται ότι οι διακεκριμένες αυτές επιστημονικές ομάδες δεν μπορούν να αγνοηθούν τόσο εύκολα και ότι πρέπει να λάβουμε υπόψη μας όσα ισχυρίζονται, και ειδικά χωρίς τη λογοκριμένη τους μορφή.

Σε επιστολή του στη EurActiv, ο Lars Hansen, πρόεδρος της εταιρίας «Novozymes», επεσήμανε: «Ο αντίκτυπος του άνθρακα που αποθηκεύεται στο έδαφος προσμετράται στην ανάλυση «Life-Cycle» για τα βιοκαύσιμα, σε ετήσια βάση πάνω από 20 χρόνια. Αυτοί οι υπολογισμοί βασίζονται σε κατευθυντήριες της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Αλλαγή του Κλίματος (IPCC). Επί προσθέτως, κριτήρια βιώσιμης ανάπτυξης εμποδίζουν τη μετατροπή των περιοχών υψηλών αποθεμάτων άνθρακα, όπως τα δάση. Επομένως η Οδηγία για την Ανανεώσιμη Ενέργεια της ΕΕ ενσωματώνει ήδη αυτές τις εκπομπές ή τις αποτρέπει».

«Στον τομέα μεταφορών, τα βιοκαύσιμα είναι η μόνη ζωτική εναλλακτική λύση στα ορυκτά καύσιμα, σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Επίσης, προηγμένα βιοκαύσιμα που παράγονται από υπολείμματα ή απόβλητα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τις εκπομπές CO2 κατά 90% σε σύγκριση με τη βενζίνη»

Ιστορικό
«Έμμεση αλλαγή στη χρήση γης» σημαίνει ότι εάν σε ένα χωράφι αλλάξεις τη σοδειά από σιτηρά σε βιοκαύσιμα, κάποιος κάπου θα πεινάσει, εκτός βέβαια εάν σπείρεις σιτηρά κάπου αλλού.

Η οικονομική θεωρία συχνά υπαγορεύει ότι οι καλλιέργειες για να καλύψουν το έλλειμμα προέρχονται από τροπικές ζώνες και έτσι ενθαρρύνουν τους αγρότες να χαράξουν νέα γη από τα δάση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: